Perhiasan Rumah Yang Dilarang Islam

RUMAH adalah tempat perlindungan & beristirehat.. pastinya setiap orang inginkan ketenangan setiap kali berasa di rumah.. Dlm mencari ketenangan tentu shj kita memerlukan rumah yg bersih tanpa wujudnya brg2 yg boleh mendatangkan kemusyrikan kepada kita.

Dlm hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban, Rasullah s.a.w. bersabda : "Empat unsur yg membawa kebahagian iaitu isteri solehah, tempat tinggal yg luas, jiran yg baik & kenderaan yg menyenangkan hati."..


Manakala dlm surah an-Nahl (80), Allah s.w.t. berfirman: "Allah menjadikan untuk kamu rumah-rumah kamu sbg tmpt yang menyenangkan"...

Oleh itu, dalam menghias rumah, tidak harus wujudnya unsur2 berbentuk syirik spt patung.. Ini kerana dalam mencari ketenangan, kita juga mengharapkan supaya malaikat rahmat masuk ke dalam rumah, keran malaikat tidak akan masuk ke dlm rumah yg mengandungi patung...

Dlm hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim, Rasullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya malaikat tidak akan masuk ke rumah yang didalamnya ada patung"

Begitu juga dgn rumah2 yg dihiasi dgn gambar-gambar berbentuk lucah wanita tidak berpakaian seumpamanya...

Kadangkala terdapat rumah yg mempunyai kwsn yg luas & pd zahirnya kelihatan tenang & cantik tetapi malangnya tidak dimasuki malaikat sbb wujudnya gambar-gambar berunsur kemaksiatan patung2 hiasan & seumpamanya... 
  • CACATKAN ANGGOTA PATUNG
anak patung permainan anak2 perempuan
         Sekiranya terdapat perhiasan berbentuk patung di dlm rumah, maka hendaklah dicacatkan anggotanya spt patahkan kepala patung tersebut/ yg sewaktu dgnnya..Ini berdasarkan sebuah hadis yg menceritakan tentang keengganan Jibrail a.s memasuki rumah Rasullah s.a.w. kerana di pintu rumahnya ada sebuah patung... 
Hari berikutnya pun Jibrail tidak mahu  masuk, sehingga dia mengatakan kepada Nabi Muhammad "Perintahkanlah supaya memotong kepala patung itu". Maka dipotonglah ia sehingga keadaannya menjadi spt sepohon pokok... (riwayat Abu Daud, Nasai & Termizi & Ibnu Hibban).. dengan kecacatan tersebut, tiada kemungkinan patung itu akan diagung2kan, bagaimanapun patung2 permainan yg digunakan oleh anak2 perempuan dibolehkan dlm Islam kerana permainan sebegini sekurang-kurangnya boleh mengajar anak-anak untuk masa akan datang cara mendidik anak2 mereka.
  • TIDAK BERNYAWA
          Menyentuh isu perhiasan yg dibolehkan dlm Islam, adalah seperti ayat2 suci al-quran, pokok, gmbr2 permandangan / benda yg tidak bernyawa... Tidak salah dlm islam membuat perhiasan drpd gmbr berbentuk permandangan laut, perkampungan, pohon dihutan, sungai & sebagainya yg selari dengannya...Cuma yg tidak dibenarkan oleh Islam antaranya ialah gmbr2 artis yg memperagakan auratnya untuk tatapan umum/gmbr org kafir (org bkn Islam) yg melakukan musyrik terhadap Allah s.w.t... 
Gambar2 artis yg tidak dibolehkan sebagai hiasan
Islam tidak menggalakan gmbr2 spt ini kerana ia melambangkan keagungan / timbul perasaan memuja mereka. Menggantungkan gmbr2 org alim dibenarkan sbb ia dilihat dr sudut ketokohan & kelebihan ilmunya & islam mengharuskan gmbr sebegini untuk dijadikan contoh.. Begitu juga gmbr2 keluarga / haiwan yg diambil secara fotografi dibenarkan kerana boleh menjadi kenangan.

Hiasan ayat-ayat suci al-quran

  •  SEKSAAN HARI KIAMAT
        Islam melarang perhiasan pinggan mangkuk yg diperbuat daripada emas & perak kerana bilamana adanya perhiasan sebegini di rumah, kemungkinan besar akan menimbulkan perasaan /sifat sombong, riak & ingin menunjuk2 kemewahan yang ada padanya.. Larangan ini adalah untuk menjaga hati fakir miskin supaya tidak merasa rendah diri / wujudnya perbezaan / jurang yang berlebihan antara golongan kaya & miskin.

Manakala bekas-bekas acuan kuih muih yang berbentuk haiwan, ia dibolehkan kerana acuan2 ini akan dibuat dlm bentuk makanan yang akhirnya akan dimakan, tidak simpan & tidak kekal maka ia dibolehkan.. Begitu juga halnya dengan permaidani yg ada gmbr binatang, tidak haram diletakkan di dalam rumah sebab ia diletakkan di dlm kedudukan rendah.. Permaidani akan dipijak & ia tidak akan membayangkan ia diagungkan.

Islam juga mengingatkan, orang yg mengukir & memahat patung akan menerima azab yang dasyat pada hari kiamat.. Sabda Rasullah s.a.w: "Sesungguhnya org yg paling berat seksaanya pd hari kiamat ialah org yg membuat ukiran/memahat patung ini..  dalm satu riwayat diterangkan : Orang yg menandingi kuasa ciptaan Allah".... (Riwayat Bukhari & Muslim). Dlm hadis lain yg diriwayatkan oleh Bukhari, Rasullah s.a.w bersabda : Sesiapa yg membuat patung, pada hari kiamat nanti dia akan dipaksa untuk meniupkan roh padanya, pada hal dia selamanya tidak dapat meniupkan roh itu..

Maksud hadi ini ialah, Allah akan menyuruh orang yg membuat patung itu meniup roh sehingga boleh & ini tentu sahaja merupakan satu seksaan &  penghinaan kerana bukan kerja manusia meniupkan roh.