Dalam Diam Ada Cinta

Mellisa cuba mengubah perwatakannya menjadi lebih baik seperti adik kembarnya. Namun, sehebat mana pun persamaan wajah dan sifat mereka, Mellisa tetap Mellisa dan tak mungkin dia dapat menggantikan tempat adik kembarnya. Ikmal cintakan Wirdayu, bukan mellisa. Namun demi menggembirakan hati seorang ibu, dia akur. Hidup Mellisa makin kelam-kabut bila dia dengan rela hati ingin membantu kawan Haris yang dalam kesusahan. Dia perlu berlakon menjadi teman wanita Hakimi untuk satu malam. Hati makin gelisah apabila jejaka yang disangkakan 'gay' itu meluahkan cinta kepadanya. Mellisa hilang kata-kata. Betulkah Hakimi mencintainya? Atau dia hanya menipu untuk menutup perangainya itu? Antara Hakimi dan Ikmal, siapa perlu dia pilih?

MELLISA
"Biar betul ni? Takkan sampai jadi macam tu? Hisy, dah tak tahu hukum hakan agama ke mamat ni?"
IKMAL
"Awak tak mungkin gantikan Ayu. Awak dengan Ayu berbeza."
HARRIS
"Itulah jawapan kau, aku tak bersedia nak keluar dengan mana-mana perempuan. Dah dua tahun kau bagi jawapan yang sama. Kalau macam nilah cara kau, tak kahwinlah kau sampai bila-bila."
HAKIMI

"Lisa, kau dah tak betul ke apa? Takkan aku dengan Adi nak.. Hiys! Are you out of your mind? Macam mana kau boleh fikir aku dengan Adi macam tu?"

KARYA AYUMA UMAIRAH

~Nota Ayuma Umairah~:
Novel ini lahir daripada angan-angan saya tentang watak Mellisa dan Wirdayu. Daripada situlah watak-watak mereka berkembang dan saya turut mengaitkan watak mereka dengan watak-watak yang saya kenal dalam alam realiti. Watak-watak mereka seringkali bermain dalam fikiran saya dan akhirnya saya mengambil keputusan untuk menulis dan menghasilkannya menjadi novel.